Der er større risiko for en fiber, hvis man ikke er varmet op, ikke har restitueret nok eller er i dårlig form.

Når du har fået en fibersprængning vil du som regel ikke være i stand til at fortsætte din aktivitet, og det vil være svært at støtte på benet. Nogle timer efter skaden vil der som regel komme nogle misfarvninger af huden. Disse opstår fordi både muskelfibre og blodkar kan blive revet fra hinanden. Disse misfarvninger kan også komme efter nogle dage, hvis det er en dyb fiberskade. Efter flere dage, vil misfarvningen vandre nedad pga tyngdekræften og du kan være misfarvet omkring din fod og hæl.

En dygtig fysioterapeut med erfaring indenfor sportsskader vil ofte kunne mærke en defekt i musklen, hvor fiberskaden er og vil kunne fremskynde dit skadesforløb, samt give dig de rette genoptræningsøvelser, så du kan komme igang med din aktivitet igen.

Akut behandling:
  • Kompression med støttebind af skadet område

• Elevation af benet.

• Ro og hvile de første 24 timer.

• Is kan bruges kort 5-10 min. for smertelindring.

Som ved enhver skade i kroppen, vil man typisk risikere at man begynder at kompensere i sit bevægemøsnster. Derfor anbefaler jeg, at du kigger forbi hvis du har døjet med en fiberskade. Og specielt, hvis du gentagende gange har oplevet fiberskader. Så er der noget galt.

Hvis du har oplevet en smæld og en skarp smerte i en muskel under aktivitet, er det formentlig en fibersprængning. Denne opleves også uden det klassiske smæld, men blot som en pludselig skarp smerte, typisk i lægmuskel, baglår, forside af lår eller biceps. Disse skader opstår oftest ved hurtige accelerationer eller opbremsninger.

Start dit forløb i dag